۩۞۩ سیستان ۩۞۩

۩۞۩ زاهدان ۩۞۩

۩۞۩ سیستان ۩۞۩

۩۞۩ زاهدان ۩۞۩

کوه خواجه

کوه خواجه

به عقیده زرتشتیان سیستان یازدهمین سرزمین نیکویی

به عقیده زرتشتیان سیستان یازدهمین سرزمین نیکویی است که اهورا مزدا آن را به بهترین وجهی بیافرید. سیستان منطقه وسیعی در شرق فلات ایران را شامل می گردد و در تمام کشور از اهمیت تاریخی، سیاسی، اتراتژیکی، اقتصادی و فرهنگی ویژه ای برخوردار است. این منطقه زرخیز برکناره دلتای زیبای هیرمند، دریاچه هامون ( بزرگترین دریاچه آب شیرین فلات ایران) و آثار بی نظیر باستانی شهر سوخته سر برآورده و خبر از رونق شهرنشینی، حاصلخیزی و شکوه و عظمت سیستان در روزگاران کهن دارد.

 

سیستان، نگین خاوری

سیستان به خاطر داشتن توپوگرافی پست، خاکهای حاصلخیز و آب آشامیدنی صاف، در بین تمام قسمتهای شرق ایران مستثنی است. این حوضه ایران در محدوده جغرافیایی بین ۶۰ درجه و ۱۵ دقیقه تا ۶۱درجه و ۵ دقیقه طول شرقی و ۳۰ درجه و ۵ دقیقه تا ۳۱ درجه و۲۷ دقیقه عرض شمالی واقع گردیده است.

سیستان در مجموعه ملی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این سرزمین خاستگاه نخستین تمدنهای پیشرفته بشری و جایگاه نخستین اجتماعات شهرنشین تاریخ بوده است. برکناره دلتای هیرمند، آثار سربرآورده از انبوه شنهای روان شهر سوخته خبر از رونق شهرنشینی و آوازه و شکوه سیستان در روزگار کهن دارد، در کتاب تاریخ سیستان اینگونه آمده است که: مارا غرض اندرین کتاب فضل شهر خوشیست تا هر که این بخواند، معلوم گردد او را که سیستان همیشه از میان عالم مفروز بودست و بذات خویش قائم و آنرا بجایی پیوسته نکردند و در همین کتاب آمده است که: آنچه در ذات سیستان(زرنگ) موجود است...آنست که آنرا مدینه العذرا گوشند که هرگز هیچ کسی نتوانست آن راستدن الاتا بدادند و نتوانند تا ابد الدهر .

اماکن باستانی موجود در سیستان از اهمیت خاصی در تاریخ فرهنگ و تمدن ایران برخوردارند، تا آنجا که ریچارد فرای مورخ مشهور، سیستان را به بهشت باستانشنایان تشبیه نموده است.

سرکار خانم دکتر اکرم خطیبی(تنها و نخستین متخصص نگارگری ایران)، پس از بازدید از شهرسوخته و مشاهده نقاشی آبرنگ و...می گوید: این شهر را نباید شهرسوخته نامید بلکه باید به آن لقب شهر گلهای سوخته داد. هنری ساوج عضو انجمن سلطنتی جغرافیا و علوم باستان شناسی و نژادشناسی پاریس پس از بازدید اماکن تاریخی سیستان و آثار باستانی شهر زاهدان(کهنه)، این شهر را لندن شرق یا لندن آسیا  می نامد.

سیستان به عنوان مظهر ارزشها و اعتقادات اصیل اسلامی- ایرانی نیز نمودی روشن دارد شایسته توجهی ویژه نیز می باشد.

اوشیدا

 

 

 

 

 

عکس هایی از اوشیدا ( کوه خواجه)

 

عکس از اوشیدا ( کوه خواجه ) واقع در سیستان یکی از بزرگترین قعله های تاریخی فلات ایران

 

مرد سیستانی در حال نواختن ساز خود بر روی تپه های اوشیدا